Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat można zaobserwować ciągły wzrost wykorzystywania komputerów i systemów informatycznych w różnych branżach. Aby ochrona najważniejszych danych była skuteczna, należy zdecydować się na stworzenie kopii zapasowych zasobów oraz wdrożenie określonych rozwiązań, które umożliwiają szybkie i bezproblemowe przeprowadzenie procedury. Czym dokładnie jest backup?
Backup danych – co to takiego?
Backup, czyli kopia zapasowa danych ma na celu odtworzenie oryginalnych zasobów znajdujących się np. na dysku czy serwerze w przypadku ich uszkodzenia bądź utraty. Backup to nie to samo, co archiwizacja danych, mimo powszechnego stosowania obu pojęć zamiennie. Data archiving to bowiem proces polegający na dzieleniu plików na aktywne, nieaktywne i referencyjne oraz zapisywanie ich w odpowiednim miejscu. Zarchiwizowane w ten sposób dane są zwykle dostępne dla użytkowników, gdy tymczasem w przypadku backupu są one kopiowane w inne miejsce, chociaż nadal można je znaleźć w oryginalnej lokalizacji.
Po co robić backup?
Niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa czy instytucji, bezpieczeństwo danych jest najważniejsze, dlatego warto się zdecydować na backup. Zabezpiecza on przed utratą ważnych plików na skutek:
- awarii,
- błędu w kodzie,
- wirusów komputerowych,
- ataku hakerskiego na infrastrukturę IT.
Jak często tworzyć kopię zapasową?
Częstotliwość przeprowadzania tego procesu powinna być ustalana indywidualnie. Zaleca się jednak jego wykonywanie regularnie, po każdej modyfikacji czy większej zmianie.
Jaki backup wymaga administracji?
- Microsoft 365,
- Microsoft Azure,
- MS SQL,
- serwery Windows i Linux,
- maszyny wirtualne,
- stacje robocze,
- NAS,
- AWS,
- MSExchange.
Backup w chmurze
Jednym z najlepszych sposobów przechowywania informacji, jest przeniesienie plików do chmury. Dzięki temu rozwiązaniu archiwizacja danych będzie prosta, a wszelkie procedury związane z tworzeniem kopii zapasowych będą przebiegały sprawnie i bezpiecznie.
Backup usług chmurowych:
- umożliwia przeniesienie wszelkich ważnych informacji i plików poza infrastrukturę firmy, dzięki czemu w wyniku ewentualnych usterek nie dojdzie do ich całkowitej utraty,
- dane wrażliwe mogą być odtworzone w bezpieczny sposób,
- to swobodny dostęp do plików z dowolnego urządzenia z dostępem do Internetu,
- to efektywne odzyskanie danych w krótkim czasie.
Rozwiązania chmurowe, na które mogą się zdecydować użytkownicy to:
- Backup Microsoft 365 – to doskonały sposób tworzenia kopii zapasowych oraz ich ochrony w takich usługach, jak OneDrive, Teams czy Exchange.
- Backup Azure – to pełna kontrola, obsługa, analiza i zarządzanie danymi.
- Backup GCP – popularny sposób zabezpieczenia plików za pomocą platformy Google Cloud.
Aby wszystkie istotne dla firmy informacje były całkowicie bezpieczne, warto podjąć decyzję o skorzystaniu z usługi wdrażania systemu backup przez specjalistów IT. Dzięki temu kopie danych zostaną ochronione, a cały proces administracyjny będzie dostosowany do wymagań i oczekiwań poszczególnych przedsiębiorców.